
PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

 

The Minutes of the 182
nd

 Ordinary Meeting of 

The Press Complaints Commission Limited held at 

20-23 Halton House, Holborn, London, EC1N 2JD 

 on Wednesday 19
th

 October 2011 

 

 

 

 

Present: The Right Hon The Lord Hunt of Wirral Chair 

Michael Grade 

Ian MacGregor 

John McLellan 

Ian Nichol 

Lindsay Nicholson   

Esther Roberton 

Jeremy Roberts QC 

Simon Sapper 

Michael Smyth 

Ian Walden 

Tina Weaver 

Peter Wright 

 

In attendance: Stephen Abell     Director 

 

 

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Hannah 

Beveridge, Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Rebecca Hales, Scott 

Langham, Ben Milloy, Amber Mun, Chris Paget, Catherine Speller and Will Gore 

(who attended after item 3 had been concluded).    

 

 

1. Apologies 

 

Apologies were received from Anthony Longden, Simon Reynolds, John Home 

Robertson and Julie Spence. 

 

2. Minutes 

 

The minutes of the meetings held on 7
th

 September 2011 were approved as a 

correct record of the meetings and for publication. 

 

 

 

 

3. Matters arising 

 



  2 

(i) Johann Hari (PCC Paper No. 5233) 

 

At its last meeting it was agreed that the PCC would explore the conduct 

of Johann Hari further with the editor. The Commission was informed 

that it had not received any complaints about this matter. 

 

The Commission discussed whether to take any further action, having 

considered correspondence between the Director and the editor. It was 

agreed that the Chair would write to the editor and request further 

information. The issue would then be discussed further at the next 

meeting of the Commission. 

 

(ii) Triesman v The Mail on Sunday 

 

Following discussion at the previous meeting the Chair informed 

Commissioners that this case had been resolved between the parties. 

 

(iii) Complaint No. 11-3141 Thomson v Daily Record (PCC Paper No. 

5237) 

 

 Tina Weaver took no part in the discussion of this complaint and left the 

room. 

 

 This related to a complaint which the Commission had upheld at its 

September meeting. While the decision had not been formally 

challenged by the newspaper the Commission had been asked for 

clarification on the basis for the decision.  The Commission approved a 

letter to be sent to the newspaper which addressed the points and invited 

the newspaper to publish the adjudication at the earliest opportunity.  

 

 

4. Complaints 

 

(i) Complaint No. 11-2680  Brady v Daily Mirror (PCC Paper No. 5227) 

 

Tina Weaver remained out of the room. 

 

Following discussion of this case, the Commission decided that there 

had not been a breach of the Editors’ Code. It issued the following 

adjudication: 

 

Mr Ian Stewart Brady complained to the Press Complaints 

Commission that an article headlined “Inside the mind of a madman” 

published in the Daily Mirror on 23 May 2011 contained material that 

intruded into his private life in breach of Clause 3 (Privacy) of the 

Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was not upheld. 



  3 

 

The article contained extracts from letters sent by the complainant – a 

patient at Ashworth Hospital – to another individual, who had 

provided them to the newspaper for publication. The extracts included 

the complainant’s views on a number of issues: his hope that the IRA 

might reactivate; his views on modern politicians, including Tony Blair 

and his role in the Iraq war; his belief that Islamist terror groups 

lacked commitment; his hatred of the modern obsession with food and 

television; his views on public health and class issues; and a reference 

to his enjoyment of European wine in the years before his crimes. The 

complainant had also made references to the conditions of his 

detention: his unhappiness about the lack of internet connection at 

Ashworth; his complaints about the quality of the hospital’s food; his 

determination that no Ashworth staff would attend his funeral; and 

recollections of his incarceration in prison before being transferred to 

Ashworth. The complainant’s solicitors said that their client was being 

detained under the Mental Health Act and that publication of his 

private correspondence had breached Clause 3 (Privacy) of the 

Editors’ Code.  

 

The newspaper said that the letters had been written to a member of 

public, who had corresponded with the complainant for some months. 

She had been disturbed by the content of some of the letters and had 

provided them for publication. In light of the nature of the 

complainant’s crimes, there was a general public interest in knowing 

about his state of mind, particularly in connection to terror groups 

whose aim was presumably to kill innocent people.  The newspaper 

also argued that there was a public interest in reporting the 

complainant’s ongoing complaints about the staff at, and treatment 

provided by, Ashworth Hospital.  Little of the published information 

related to medical matters, although the newspaper said that details 

about his treatment (and about his ongoing hunger strike) were well-

established in the public domain as a result of previous reports.  The 

newspaper also pointed to previous letters written by the complainant 

to members of the public, which had been published in media outlets. 

 

Adjudication 

 

Clause 3 of the Code states that everyone is entitled to respect for his 

or her “private and family life, home, health and correspondence”. 

This means that the publication of private correspondence sent by one 

person to another can constitute an invasion of privacy.  However, in 

reaching a judgment on such complaints, the Commission must take 

into account a variety of factors, including: the relationship between 

the correspondents; the nature of the published information and the 

reasons for publication; and the question of the public interest.  The 

public profiles of the individuals concerned may also be relevant. 

 



  4 

In this instance, the complainant was one of the most notorious 

individuals in the country, who had committed a series of serious 

criminal acts almost half a century ago.  He had spent almost two 

decades in prison as a result of his convictions, before being 

transferred to Ashworth high-security psychiatric hospital, where he 

was detained under the Mental Health Act.  His crimes, subsequent 

incarceration and detention at Ashworth had been the subject of 

intense media and public scrutiny over a considerable period of time.  

As such, the Commission considered that the complainant could be 

regarded as a ‘public personality’, a figure whose criminal activities, 

detention, medical condition (especially relating to his mental health) 

and treatment were properly the subject of ongoing legitimate 

discussion and examination.  There was, therefore, a general public 

interest inherent in publishing information that added to this 

discussion. 

 

As to the specific material under complaint, the newspaper had 

received letters (provided by the recipient) which had been sent by the 

complainant, voluntarily, to a member of the public with whom he had 

corresponded over a consistent period.  During his time in prison and 

in Ashworth Hospital, it appeared that the complainant had 

corresponded with many members of the public and numerous letters 

written by him had been published by media outlets in the past.  In 

these circumstances the Commission did not think it was reasonable to 

conclude that the relationship between him and the recipient of his 

letters should be regarded as confidential.  This was particularly the 

case as there was no evidence that the complainant and the other party 

in the correspondence were more than casual acquaintances.  On this 

occasion, the complainant had been disseminating his thoughts on a 

wide range of issues to a person who had no strong relationship ties 

with him. 

 

The final key factor for the Commission to consider was the precise 

nature of the information that the newspaper had revealed by 

publication of the extracted letters.  It essentially fell into two 

categories: the complainant’s views on the state of the world; and his 

views about Ashworth Hospital and his ongoing treatment there. 

 

The Commission did not regard the information in the first category as 

especially personal, of a type that would generally warrant privacy 

protection.  In any case, insofar as it gave an insight into the character 

of such a notorious individual, there was a public interest in allowing 

readers to examine his views on what were essentially matters of public 

debate.   Given the complainant’s past behaviour, there was some 

public interest in the publication of evidence of his existing violent and 

angry propensities.  

 



  5 

In regard to the second category, the Commission concluded that this 

information was anodyne.  There were no details about the 

complainant’s medical treatment nor anything about intimate, personal 

relationships.  And again, in light of the ongoing interest in the 

complainant’s continued detention and persistent protests (which had 

involved him being on hunger strike for a number of years), there was 

a public interest in revealing his own thoughts about the hospital at 

which he was being held. 

 

In all the circumstances of this case, which was an unusual one simply 

because of the background of the complainant, the Commission 

concluded that there had been no breach of Clause 3. The complaint 

was not upheld. 

 

Relevant rulings 

 

Coonan v News of the World, 2007 

Shipman v Daily Mirror, 2001 

 

 

 

(ii) Complaint No. 11-3594/11-3939  A man v Wishaw Press/Hamilton 

Advertiser (PCC Paper No 5236) 

  

Tina Weaver remained out of the room while the Commission 

considered these cases. 

 

Following discussion of the issues, the Commission decided that the 

newspapers had breached Clause 6 of the Editors’ Code. It therefore 

issued the following adjudications: 

 

Wishaw Press 
 

A man complained to the Press Complaints Commission that an article 

headlined “Un-fare?”, published in the Wishaw Press on 10 August 

2011, had intruded into his daughter’s time at school and had included 

a photograph of her without consent in breach of Clause 6 (Children) 

of the Editors’ Code of Practice.   

 

The complaint was upheld. 

 

The article reported that North Lanarkshire Council was paying 

£27,000 in taxi fares over three years to take the thirteen-year-old 

granddaughter of Motherwell and Wishaw MSP John Pentland to a 

dance school in Glasgow. The complainant was the father of the child. 

He said that – while his daughter had not been named in the council 

report – the article had named and identified her, including through 

the republication of a photograph of his family celebrating Mr 



  6 

Pentland’s election in May. While the complainant had provided 

comment for the article, he had not given consent for the publication of 

his daughter’s photograph in this context. The publication of the 

article, he said, had caused distress to his daughter: she had suffered 

unpleasant comments at school and on social networking sites. 

 

The newspaper said that its enquiries had been conducted in the public 

interest: it was reasonable to investigate whether a taxi costing about 

£9,000 per year was the best use of taxpayers’ money at a time of 

increased service cuts, when public transport into Glasgow was readily 

available. The council report had revealed the street in which the 

complainant’s daughter lived, which was a matter of public record. 

The complainant had discussed the situation with its reporter willingly 

over the telephone. As such, the newspaper did not consider that there 

was any issue with reporting the child’s identity.  The photograph of 

the child had been taken with the consent of her parents when her 

grandfather had been elected to the Scottish Parliament, and therefore 

existed within the public domain.  

 

The complainant said he had not been happy to speak to the 

newspaper, but felt he had had no choice: the newspaper had contacted 

him and his wife on several occasions and had indicated that the story 

would be published with or without his co-operation. In his view, the 

public interest could have been served without his daughter being 

named or pictured. 

 

The newspaper said that – while it stood by the publication of the story 

– it would be happy to write a private letter of apology to the 

complainant’s family expressing regret that the article had caused 

upset. It also offered to remove the photograph from its website and 

confirm that it would not publish the child’s name or photograph in the 

future. The complainant did not consider that such action adequately 

addressed the situation, asking for a public apology. 

 

Adjudication 

 

There was clearly a legitimate public interest in reporting on how 

taxpayers’ money was being spent by the council, especially in a time 

of economic austerity. The issue for the Commission was whether the 

newspaper had struck an appropriate balance between the public’s 

right to be made aware of the facts and the right of the complainant’s 

daughter to complete her time at school without unnecessary intrusion. 

 

 

There were some arguments in the newspaper’s favour here. First, the 

complainant had spoken (albeit, in his view, unwillingly) to the 

newspaper prior to publication and discussed the circumstances of the 

payments.  Second, the photograph had previously appeared with 



  7 

consent at the time of the MSP’s election.   Clearly, the newspaper had 

sought to take into account the requirements of the Code when 

reaching its decision. 

 

In these circumstances, the question for the Commission was whether 

the combination of naming and photographing the complainant’s child 

constituted an “unnecessary intrusion” under the terms of Clause 6 

(Children) of the Code.  It judged that it did.    The Commission did not 

consider that the intrusion, caused by the child specifically being 

named and photographed in the newspaper, was necessary in the 

circumstances. The attention drawn to the complainant’s daughter, 

given the detail in the story, had the potential to cause her 

embarrassment at school.     

 

While there was a genuine public interest in the story itself, in the 

Commission’s view, this could have been served without the identity of 

the child being highlighted.  It was noticeable that other newspapers, 

for example, had decided not to identify the child in the circumstances, 

or had sought to minimise the possibility of identification. 

 

The Code requires an exceptional public interest in cases involving 

children, and the Commission did not consider that this high 

requirement had been met on this occasion.  While the Commission 

welcomed the newspaper’s offers – including a private letter of 

apology and the removal of the photograph from its website – the 

complaint was upheld under Clause 6. 

 

Relevant rulings 

 

Kelly v Daily Mirror, Report 74 

Levene v The Sunday Times, 2010 

 

Hamilton Advertiser 
 

A man complained to the Press Complaints Commission that an article 

headlined “Public foots £27k taxi bill for granddaughter of MSP”, 

published in the Hamilton Advertiser on 11 August 2011, had intruded 

into his daughter’s time at school and had included a photograph of 

her without consent in breach of Clause 6 (Children) of the Editors’ 

Code of Practice.   

 

The complaint was upheld. 

 

 

 

The article reported that North Lanarkshire Council was paying 

£27,000 in taxi fares over three years to take the thirteen-year-old 

granddaughter of Motherwell and Wishaw MSP John Pentland to a 



  8 

dance school in Glasgow. The complainant was the father of the child. 

He said that – while his daughter had not been named in the council 

report – the article had named and identified her, including through 

the republication of a photograph of his family celebrating Mr 

Pentland’s election in May. While the complainant had provided 

comment for the article, he had not given consent for the publication of 

his daughter’s photograph in this context. The publication of the 

article, he said, had caused distress to his daughter: she had suffered 

unpleasant comments at school and on social networking sites. 

 

The newspaper said that its enquiries had been conducted in the public 

interest: it was reasonable to investigate whether a taxi costing about 

£9,000 per year was the best use of taxpayers’ money at a time of 

increased service cuts, when public transport into Glasgow was readily 

available. The council report had revealed the street in which the 

complainant’s daughter lived, which was a matter of public record. 

The complainant had discussed the situation with its reporter willingly 

over the telephone. As such, the newspaper did not consider that there 

was any issue with reporting the child’s identity.  The photograph of 

the child had been taken with the consent of her parents when her 

grandfather had been elected to the Scottish Parliament, and therefore 

existed within the public domain.  

 

The complainant said he had not been happy to speak to the 

newspaper, but felt he had had no choice: the newspaper had contacted 

him and his wife on several occasions and had indicated that the story 

would be published with or without his co-operation. In his view, the 

public interest could have been served without his daughter being 

named or pictured. 

 

The newspaper said that – while it stood by the publication of the story 

– it would be happy to write a private letter of apology to the 

complainant’s family expressing regret that the article had caused 

upset. It also offered to remove the photograph from its website and 

confirm that it would not publish the child’s name or photograph in the 

future. The complainant did not consider that such action adequately 

addressed the situation, asking for a public apology. 

 

Adjudication 

 

There was clearly a legitimate public interest in reporting on how 

taxpayers’ money was being spent by the council, especially in a time 

of economic austerity. The issue for the Commission was whether the 

newspaper had struck an appropriate balance between the public’s 

right to be made aware of the facts and the right of the complainant’s 

daughter to complete her time at school without unnecessary intrusion. 

 



  9 

There were some arguments in the newspaper’s favour here. First, the 

complainant had spoken (albeit, in his view, unwillingly) to the 

newspaper prior to publication and discussed the circumstances of the 

payments.  Second, the photograph had previously appeared with 

consent at the time of the MSP’s election.   Clearly, the newspaper had 

sought to take into account the requirements of the Code when 

reaching its decision. 

 

In these circumstances, the question for the Commission was whether 

the combination of naming and photographing the complainant’s child 

constituted an “unnecessary intrusion” under the terms of Clause 6 

(Children) of the Code.  It judged that it did.    The Commission did not 

consider that the intrusion, caused by the child specifically being 

named and photographed in the newspaper, was necessary in the 

circumstances. The attention drawn to the complainant’s daughter, 

given the detail in the story, had the potential to cause her 

embarrassment at school.     

 

While there was a genuine public interest in the story itself, in the 

Commission’s view, this could have been served without the identity of 

the child being highlighted.  It was noticeable that other newspapers, 

for example, had decided not to identify the child in the circumstances, 

or had sought to minimise the possibility of identification. 

 

The Code requires an exceptional public interest in cases involving 

children, and the Commission did not consider that this high 

requirement had been met on this occasion.  While the Commission 

welcomed the newspaper’s offers – including a private letter of 

apology and the removal of the photograph from its website – the 

complaint was upheld under Clause 6. 

 

Relevant rulings 

 

Kelly v Daily Mirror, Report 74 

Levene v The Sunday Times, 2010 

 

 

 

(iii) Complaint No. 11-3149  Brown v The Sunday Telegraph (Paper No. 

5226) 

 

Tina Weaver rejoined the meeting.  Ian MacGregor took no part in the 

discussion of the complaint and left the room while it was discussed. 

Following a request from the complainant Peter Wright also agreed to 

leave the room. 

 

Following discussion of this case, the Commission ruled that – while 

there had been an initial breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code – 



  10 

the newspaper had taken and offered a sufficient form of remedial 

action.  

 

The Commission agreed that, in all sufficient remedial action cases, the 

summary should reflect the existence of the initial breach. 

 

It issued the following adjudication: 

 

Gordon Brown MP complained to the Press Complaints Commission 

through Reed Smith LLP that an article headlined “Inside story of 

Murdoch’s special relationship with our politicians”, published in The 

Sunday Telegraph on 10 July 2011, was inaccurate and misleading in 

breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 

 

While there had been an initial breach of Clause 1, the newspaper had 

taken and offered a sufficient form of remedial action. 

 

The article – an analysis of the relationship between political parties in 

the United Kingdom and News International – claimed that Rupert 

Murdoch was “once warned by Gordon Brown, while still in No 10, 

that he would smash the tycoon’s media empire if Labour won last 

year’s general election” and that he had “told Rupert he had made his 

choice politically and […] ‘you had better win the election or we are 

coming after you’ – or words to that effect”. The context was said to be 

that “at the time, some members of Mr Brown’s inner circle were 

secretly preparing a package of measures that included an inquiry into 

phone hacking and an investigation into media ‘plurality’”.  

 

The complainant said this claim was entirely incorrect and had been 

misleadingly presented as fact: he had not made any such threat in his 

telephone call with Mr Murdoch. The telephone call, which was 

personal between the complainant and Mr Murdoch, had been about 

The Sun’s reporting of Afghanistan, which he considered to be 

undermining the war effort. A contemporaneous follow-up email had 

subsequently been sent to Mr Murdoch confirming the complainant’s 

recollection of the call. The newspaper had not sought the 

complainant’s comments before publication, as it should have done 

given the nature of the allegation. 

 

The complainant said that – as soon as the article appeared online – he 

had contacted the newspaper to complain. The article had then been 

amended to include his denial of the claim (albeit, he said, buried 

within the text). In the complainant’s view, the article now read as if 

the truth of the allegation was not in doubt, and that he was wrong to 

deny it. While the article had subsequently been removed from the 

newspaper’s website, the complainant had rejected offers of either a 

letter for publication or an interview. As it was simply untrue that the 

threat had been made, the article should not have appeared in the first 



  11 

place. This was not a case of reporting a viewpoint and a denial: the 

newspaper had taken sides and, accordingly, it was its responsibility to 

correct the record properly. The complainant said that a correction 

confirming that the story was “wholly wrong” and an unreserved 

apology was required on the part of the newspaper.  

 

The newspaper said that the anecdote in question had not been 

considered controversial at any point prior to publication: the 

complainant had frequently adopted a robust approach towards Mr 

Murdoch.   The piece was not intended to be and would not have been 

understood as an attack on him. The existence of the telephone call had 

been reported in 2009 as part of coverage of deteriorating relations 

between the government and News Corporation. Around this time, the 

newspaper’s political editor had become aware of the claims about the 

content of the telephone conversation from a member of the 

complainant’s inner circle, including suggestions of forthcoming 

inquiries into phone hacking and media plurality. It was not seen as 

newsworthy at the time.  

 

Prior to the recent publication, the newspaper said that it had spoken 

to another member of the inner circle who had repeated the anecdote, 

independently and without prompting. This was seen as a colourful and 

valuable illustration of an important political relationship, provided by 

trusted sources who had direct knowledge of the telephone call. The 

anecdote was not adopted by the newspaper; rather, it was presented 

as an account provided by a “former aide of Mr Brown’s”. 

 

The newspaper said that it had taken immediate steps to address the 

concerns raised by the complainant at the time of publication. While it 

remained of the view that the sources were reliable, it had modified the 

online version of the piece, softening the anecdote and including a 

clear and prominent statement outlining the complainant’s denial 

(which was not buried). The print edition was also altered in the same 

manner, ensuring that the later editions were substantially different to 

the first edition. The article was also removed as a gesture of goodwill 

and on a without prejudice basis. Further offers of the interview or 

letter for publication were rejected. Even so, the newspaper also 

published a denial the following week as part of its news coverage of 

the same issue. Following publication, its political editor had received 

unprompted confirmation from a third individual, again close to the 

complainant, that the account was accurate.  

 

 

 

The newspaper said that it was important to recognise the value of 

confidential sources who were vital in ensuring that material of public 

interest was brought into the public domain. The Code itself said that 

there was a “moral obligation” on newspapers to protect such sources, 



  12 

a principle reflected in law. The two pre-publication sources in this 

case provided the information on a precondition of confidentiality: this 

was necessary and warranted in the circumstances. Nonetheless, the 

newspaper offered to publish a further, stand-alone text outlining the 

complainant’s position, which read as follows: 

 

Following our article “Inside story of Murdoch's special relationship 

with our politicians” (July 10), Gordon Brown has asked us to make 

clear that, during a telephone call while Prime Minister, he did not 

threaten Rupert Murdoch about what would happen to his media 

empire after a general election. 

 

The complainant said that the newspaper had no specific evidence to 

support the extraordinary claim, and did not believe that a third source 

had verified it post-publication. In his view, the newspaper was using 

the sources to protect itself. He then supplied four on-the-record 

witness statements from individuals who had listened to the telephone 

call, in full or in part, and another from an individual who was briefed 

on it after it had been made. In the circumstances, it was incumbent on 

the newspaper to set the record straight in an appropriate manner, 

including a full apology. He suggested the following wording: 

 

In our July 10 2011 edition, we wrongly reported that, in a 

conversation between Gordon Brown and Rupert Murdoch, Mr Brown 

had threatened Mr Murdoch generally and specifically about what 

would happen to Mr Murdoch's empire after a General Election. This 

report was wholly wrong, and we apologise unreservedly to Mr Brown. 

 

The newspaper did not agree to this text, and considered that it had 

addressed the complaint in a proportionate manner. It also pointed to 

public comments made by the former editor of The Sun, Kelvin 

MacKenzie, who had revealed a story that the complainant had been 

“furious” in the telephone conversation with Mr Murdoch at the time 

Mr Murdoch  had publicly supported David Cameron. In the 

newspaper’s view, this corroborated the account it had published. 

 

The complainant said that this second-hand account was at the time of 

the Labour Party Conference in September 2009. The telephone call in 

question in the complaint had taken place in November 2009. In any 

case, the words ascribed to him during the alleged call had not been 

made. 

 

 

 

Adjudication 

 

Confidential sources are a fundamental feature of journalism, 

especially in political stories, and newspapers are clearly entitled to 



  13 

use information provided by individuals who indicate that they do not 

wish to be identified for various reasons. Clause 14 of the Editors’ 

Code sets out that journalists have a “moral obligation to protect 

confidential sources of information”.  

 

The Commission’s case law is clear, however: newspapers cannot 

simply rely on confidential sources when material provided by them is 

said to be inaccurate. The Commission has previously ruled [Clarke v 

The Times, Report 58] that – where the accuracy of information which 

stems from a confidential source is challenged – the newspaper “must 

be able either to produce corroborative material to substantiate the 

allegations or to demonstrate that the complainant has a suitable 

opportunity to comment on them”.  

 

On this occasion, the newspaper had not provided any form of on-the-

record evidence to corroborate the allegation and had not asked the 

complainant for his comments prior to publication.   In the 

Commission’s view, this latter point was crucial.  Although the 

information had been based on confidential sources, the Commission 

took the view that the story had initially been presented as a factual 

statement in the copy (later attributed to an aide) and readers would 

not have been aware that the accuracy of the story may have been in 

dispute. The specific claim in the article – central to the article’s 

argument about the relationship between the political elite and News 

International – was plainly a significant one, which reflected directly 

on the complainant.  

 

Given the seriousness of the claim, the Commission considered that the 

newspaper should have put the allegation to the complainant before 

publication, taking into account the requirements of Clause 1 (i) of the 

Code which states that newspapers must “take care not to publish 

inaccurate, misleading or distorted information”.  The Commission 

wished to make clear that prior notification is not an absolute 

requirement under the Code; however, the omission of the 

complainant’s position in regard to this point had led to a breach of 

Clause 1 of the Code.  

 

In this context, the next question for the Commission was whether the 

newspaper – having been informed of the complainant’s categorical 

denial of the claim after publication – had demonstrated that he had 

been given a suitable opportunity to respond to it. The newspaper had 

taken a number of steps to address the complaint: the addition of his 

denial to the online article at the time of publication, and the 

modification of the paper edition; the removal of the online article; the 

publication of his denial as part of the following week’s coverage; the 

offer to publish a letter from the complainant, or conduct an interview 

with him; and the offer to publish a clarification outlining his position. 

In the Commission’s view, the complainant’s denial of the claim had 



  14 

been stated publicly, and the newspaper had offered to clarify this 

further in a variety of ways.  

 

While the Commission had due regard for the witness statements 

supplied by the complainant, and the contemporaneous email he had 

provided, ultimately it was not in a position to determine precisely the 

content of a historical conversation between the then Prime Minister 

and Rupert Murdoch.  However, it was able to ensure that readers 

would be aware that the complainant denied the account presented in 

the newspaper.  The Commission considered that the stand-alone text – 

to be published with due prominence – represented the most 

appropriate manner in which the position could be made clear to 

readers. This should be published at the earliest opportunity after the 

publication of this adjudication, unless the complainant objected. In all 

the circumstances, the Commission decided that the newspaper had 

remedied the initial breach of the Code, and there were no outstanding 

issues to pursue. 

 

Relevant rulings 

 

Burrell v News of the World, Report 78 

Clarke v The Times, Report 58 

 

 

 

(iv) Complaint No. 11-2556/11-3002 Full Fact v Daily Mail (PCC Paper 

No. 5232) 

 

Ian MacGregor rejoined the meeting.  Peter Wright remained out of the 

room while the case was discussed. 

 

Following discussion of the case the Commission ruled that initial 

breaches of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code had been 

remedied by the newspaper. It issued the following adjudication: 

 

Full Fact complained to the Press Complaints Commission that two 

articles headlined “UK doles out more aid than any other country” 

and “Britain’s broken schools”, published in the Daily Mail on 27 May 

2011 and 11 July 2011 respectively, were inaccurate and misleading in 

breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 

 

While there had been initial breaches of Clause 1, the newspaper had 

offered a sufficient form of remedial action under the terms of the 

Code. 

 

Both pieces were front page articles, which also appeared online. The 

first article reported that a paper released at the G8 summit revealed 

that “Britain spends more on aid as a percentage of national income 



  15 

than any other country in the world – while British taxpayers suffer 

through an age of austerity”. The complainant – and another 

individual – said that this was incorrect: while the UK paid out, as a 

proportion, more foreign aid than any other G8 country, five other 

countries (Norway, Luxembourg, Sweden, Belgium and the 

Netherlands) paid more in percentage terms. It was also the case that 

the United States paid more in cash terms. 

 

The second article reported on the state of Britain’s schools, claiming 

that “violent behaviour in our classrooms has doubled in just a year”. 

The article stated that almost 1,000 pupils had been excluded per 

school day in 2009/10, compared with 452 in 2008/09. Full Fact said 

that these figures were incorrect: the statistics for the academic year 

2009/10 had not been released at the time of publication and the 1,000 

figure was actually the total number of exclusions per day for the year 

2008/09 including verbal abuse and threatening behaviour (not just for 

physical violence). The claim that violent behaviour had “doubled” in 

a year was inaccurate: the previous year, the equivalent figure was 

1,103.  

 

The newspaper accepted that the first article was wrong when it 

claimed that Britain spends more on aid than “any other country”: the 

correct position was that it spends more on aid than “any other major 

country”. The original copy had stated that the UK leads the 

“developed world” in terms of aid donations; the error had been 

introduced in the sub-editing process. The article itself (which had 

included a table which set out the figures in clear terms) had shown 

that the UK was, in percentage terms, at the top of the ranking for G8 

countries. The newspaper said that it was plain that the UK was a 

world leader in terms of foreign aid: the countries which paid out more 

in percentage terms were not major economies (Luxembourg’s cash 

contribution was less than 3% of the UK’s donation; Norway, the 

largest donor of the five, donated less than a third of the UK total). To 

address the complaint, however, the newspaper amended the online 

article and offered to publish the following wording in the paper and 

online:  

 

A front-page article on 27 May said that Britain spends more on aid as 

a percentage of national income than any other country in the world. 

In fact it spends more than any other G8 country as a percentage of 

GDP and is second in the world behind the US in cash terms. 

 

 

The newspaper immediately acknowledged the error in the second 

article, explaining that it had inadvertently compared a previously 

reported figure for physical assault (around 450 pupils a day) against 

one which included verbal abuse and threatening behaviour (1,000 

pupils a day). The figures had been put to the Department of Education 



  16 

prior to publication and had not been challenged. The newspaper 

amended the online article to remove the assertion that classroom 

violence had doubled and offered to publish the following wording, in 

the newspaper and online: 

 

An article on July 11 reported that 1,000 pupils a day are excluded for 

violent behaviour and that this has doubled in a year. While the figure 

for exclusions is correct – and all statistics were put to the Department 

before publication – this does not in fact represent an increase. 

 

The newspaper said both corrections would appear on page 2 in what 

was likely to become its dedicated Corrections and Clarifications 

column.  

 

While Full Fact was content that both wordings addressed the 

complaints, it rejected the proposals because the newspaper had not 

offered to publish the corrections on the front page. Given that both 

stories had appeared on the front page, it did not agree that the 

proposals to correct the record on page 2 satisfied the requirements of 

the Editors’ Code in regard to “due prominence”.  

 

Adjudication 

 

The complaints were good examples of cases in which unconnected 

third parties had drawn factual errors to the attention of the PCC, 

which required remedial action. They allowed the Commission the 

opportunity to set out its thinking on the prominence of corrections in 

relation to the requirements of Clause 1 of the Editors’ Code. The 

Commission has been monitoring the prominence of the corrections 

and apologies it negotiates for a number of years. In doing so, it has 

been able to show how the requirements of “due prominence” in the 

Code have meant that such texts are not hidden in the back pages of 

newspapers and magazines. However, the issue of “due prominence” 

will never be an exact one, and there will always be legitimate calls for 

newspapers and magazines to highlight corrections with greater 

clarity. 

 

In these two cases, the Commission had to consider the specific 

question of whether the front-page inaccuracies required front-page 

corrections.  

 

 

When considering the issue of “due prominence”, the Commission has 

strong regard for the location of the original article. However, this 

cannot be the only determining factor. The Commission will consider 

the full circumstances surrounding the complaint: the nature of the 

breach of the Code; the scale of the error; the full context of the story; 

and the existence or otherwise of a designated corrections column. 



  17 

Whatever the circumstances, however, the appearance on two separate 

occasions of significant inaccuracies on the newspaper’s front page 

was a matter of serious concern to the Commission. It was incumbent 

on the newspaper to correct the record in an appropriate way. 

 

The Commission welcomed the newspaper’s indication that it intended 

to institute a corrections column. A regular (and appropriately 

prominent) location for corrections can mean additional prominence 

for the rectification of mistakes, and the Commission considered that it 

was good practice for newspapers and magazines to make use of this 

facility. 

 

In the first article, it was plain that the front-page headline (reiterated 

in the text) was factually inaccurate. The actual position was that, in 

percentage terms, the UK spent the most on foreign aid of all the G8 

countries, rather than any other country. However, the overarching 

point remained that the UK was a world leader in terms of foreign aid. 

The article went on to make clear that the UK outspent other G8 

nations in percentage terms. As the newspaper had argued, the five 

countries which paid out more (in percentage terms) in foreign aid 

were making small cash contributions in comparison with the UK.  

 

This was a significant inaccuracy, which raised an initial breach of 

Clause 1 of the Code. Greater care should have been taken by the 

newspaper in presenting the story. However, given the nature of the 

inaccuracy, the Commission considered that it was appropriate for it to 

be clarified online and in the newspaper on page 2 as part of a new 

Corrections and Clarifications column. In the Commission’s view, the 

error was not of such import that the Code required a front-page 

correction. 

 

The second article – in the Commission’s view – contained a more 

straightforward inaccuracy: the claim that exclusion rates for violent 

behaviour had “doubled”. The basis of the comparison had simply 

been wrong, contrasting the number of exclusions per day for physical 

assault for 2008/9 with the number of exclusions which also took in 

“verbal abuse and threatening behaviour”.  

 

Nonetheless, the figure itself (included in the article) of 1,000 

exclusions per day for assault and abuse generally was correct, and the 

newspaper had sought to verify the accuracy of the statistics with the 

relevant authority before publication. The thrust of the article as a 

whole (discussing problems within British schools) was not negated by 

the error. Given the context of the error, and the steps the newspaper 

had taken prior to publication, the Commission concluded that the 

corrections column on page 2 represented a sufficiently prominent 

location for this item.  

 



  18 

It may be appropriate, on some occasions, for a correction to a front 

page story to be published on the front page, and the PCC has 

negotiated such texts in the past. The Commission does not believe that 

every front-page error, in whatever context, must be corrected in the 

same location. In these cases, the Commission had to have regard for 

the full context of the errors. While the mistakes were sloppy, the issues 

were not personal to the complainant and had not caused personal 

harm. In addition, in the Commission’s view, the errors did not render 

the coverage of either story to be wholly inaccurate, including on the 

front page. In the full circumstances of the complaints raised on this 

occasion, page 2 corrections (within a new column) were 

proportionate. 

 

The Commission expected that the corrections should be published at 

the earliest opportunity, after the publication of this adjudication. 

 

  

(v) Complaint No. 11-1686  Antoniou v Woman (PCC Paper No. 5228) 

 

Peter Wright rejoined the meeting. 

 

Following discussion of this case the Commission ruled that there had 

been a breach of Clause 1 of the Code. It did not uphold the complaint 

under Clauses 3, 6 and 16. It issued the following adjudication: 

 

Mr Andreas Antoniou complained to the Press Complaints Commission 

that an article headlined “I’m scared I’ll never see my little boy 

again”, published in Woman on 14 March 2011, was inaccurate and 

misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 

Practice.  

 

The complaint was upheld. 

  

The article was a first-person piece from the point of view of the 

complainant’s former wife, Sarah Antoniou, setting out her account of 

the couple’s custody dispute over their son. In particular, the article 

focused on her decision to take the child from Cyprus to the UK in 

2009 without the complainant’s consent. At the time of publication, Ms 

Antoniou was facing charges in Cyprus of kidnapping (in relation to 

this incident) and soliciting to aid and abet murder (in relation to 

allegations that she had hired a ‘hitman’ to kill the complainant). At 

the time of the Commission’s consideration of the case, Ms Antoniou 

and the child had disappeared once more and their location was 

unknown.  

 

The complainant denied a number of claims made by his ex-wife in the 

article about the dispute and the arrangements that had been put in 

place for the child’s care. He especially challenged her position that 



  19 

she had taken the child to the UK because he required medical care 

that was unavailable in Cyprus. The magazine had not contacted him 

before publication. 

 

The magazine said that it had not contacted the complainant because 

he was not accused of any specific wrongdoing. It had read back the 

text to Ms Antoniou’s mother to ensure its accuracy before publication 

and she had referred to letters from doctors to support her daughter’s 

position about medical care. The magazine was unable to provide this 

documentation as it was said to be in Ms Antoniou’s possession. The 

magazine offered to address the complainant’s concerns in a number of 

ways: it drafted a private apology to the complainant in addition to 

offering to publish a letter from him.It also offered to publish a further 

article from his perspective setting out his version of events and 

appealing for readers’ assistance in locating his son. 

 

Adjudication 

 

The Commission was not in a position to resolve the factual dispute at 

the heart of this story, not least since legal proceedings were ongoing 

and Ms Antoniou could not be reached for further input (or any 

documentary evidence to support her story). Nonetheless, the 

Commission had to consider whether the magazine had taken care not 

to publish inaccurate or misleading information in accordance with the 

terms of Clause 1 of the Code. 

 

The Code does not impose a specific requirement on newspapers or 

magazines to contact those who feature in a published article on every 

occasion.   However, newspapers and magazines will often need to put 

significant claims to interested parties both to help establish the 

veracity of the allegations and to make readers aware of alternative 

versions of events.   This is part of taking “care not to publish 

inaccurate information”. 

 

The Commission considered that such care was necessary in this case. 

The story had identified the complainant by name and included 

pictures of him along with a detailed and highly contentious account of 

the custody dispute, including specific criticism of him.   The magazine 

was relying primarily on the account of one party, who had not 

supplied documentary evidence to support her position.  The claims 

had not, therefore, been fully tested. 

 

Given the contentious nature of the dispute, and the prominence given 

to the claims, the Commission considered that the magazine should 

have sought to obtain the comments of the complainant.  He would 

have strongly challenged the account given by Ms Antoniou.  The 

absence of his response to the serious claims would have misled 



  20 

readers in a significant manner and the result was a breach of Clause 

1. 

 

The Commission welcomed the magazine’s efforts to resolve the matter 

with the complainant, including its offer to publish a further article. 

However, it did not consider that this was sufficient to remedy the 

breach of the Code on this occasion. The complaint was upheld.  

 

Relevant ruling 

 

Burrell v News of the World (2008) 

 

********************* 

 

Mr Antoniou also complained that the article had intruded into his 

private life in breach of Clause 3 (Privacy), included photographs of 

his son in breach of Clause 6 (Children) and that the magazine had 

paid an associate of a confessed criminal for photographs in breach of 

Clause 16 (Payments to criminals) of the Code. 

 

The complaints were not upheld.  

 

The Commission started from the position that Ms Antoniou some 

rights to freedom of expression and to tell her story. The nature of the 

story, and her relationship with the complainant, meant that this would 

touch, by necessity, on material relating to a certain extent to his 

private and family life. However, in the Commission’s view, the article 

was a straightforward account of Ms Antoniou’s own experiences and 

had not contained any excessive or gratuitously personal detail about 

the complainant. The Commission decided that the publication of the 

story did not represent a failure to respect the complainant’s private 

life and there was no breach of Clause 3.   

 

The complaint under Clause 6 related to the publication of 

photographs of the complainant’s son, to which the complainant had 

not provided consent. Clause 6 states that “a child under 16 must not 

be interviewed or photographed on issues involved their own… welfare 

unless a custodial parent or similarly responsible adult consents”. The 

photographs of the complainant’s son along with information about the 

custody battle undoubtedly related to his welfare; however, Ms 

Antoniou had consented to the publication of the article. The 

complainant had not been granted sole custody of the child and, in 

these circumstances, the Commission could not establish a breach of 

Clause 6.  

 

Finally, the Commission considered the matter under the terms of 

Clause 16 after the complainant had queried whether any payment had 

been made for the article. The magazine had accepted that it had paid 



  21 

Ms Antoniou’s mother a fee for the use of the photographs of the 

family.  

 

Clause 16 states that “Payment or offers of payment for stories, 

pictures or information, which seek to exploit a particular crime … 

must not be made directly or via agents to convicted or confessed 

criminals or to their associates – who may include family, friends and 

colleagues”. The question for the Commission was whether, in the 

particular circumstances of this case, the magazine had paid an 

associate of a convicted or confessed criminal.   It was true that the 

article had contained Ms Antoniou’s admission that she had sought to 

“escape Cypriot authorities”. However, the court proceedings against 

Ms Antoniou were ongoing. In the absence of an admission that she 

had committed a specific crime or the conclusion of the judicial 

process, the Commission could not establish that Ms Antoniou was a 

“convicted or confessed criminal” and that therefore no payment could 

be made to her mother without a public interest defence. There was no 

breach of Clause 16. 

 

 

(vi) Complaint No. 11-3439  Clark v Maidenhead Advertiser (PCC Paper 

No. 5235)  

 

As there had also been a similar complaint about from the same 

complainant about an article in the Daily Telegraph, Ian McGregor 

took no part in the discussion of this complaint and left the room while 

it was discussed. 

 

 Following discussion of this case the Commission ruled that there had 

been a breach of Clause 6 of the Editors’ Code. It issued the following 

adjudication: 

 

Miss Sharon Clark complained to the Press Complaints Commission 

that an article headlined “Dad dies trying to save daughter”, 

published in the Maidenhead Advertiser on 21 July 2011, included a 

photograph of her daughter without consent in breach of Clause 6 

(Children) of the Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was upheld. 

 

 

The article reported on the death of Michael Payne who had died after 

jumping into the Thames to save his thirteen-year-old daughter. The 

article had included a photograph of the girl with her father. The 

complainant, the child’s mother, said that she had not given consent 

for the photograph of her daughter to appear and the article had 

caused significant distress to her and her family. 

 



  22 

The newspaper said that the photograph had been provided by a news 

agency and it had understood at the time that the relevant consent had 

been given.  After receiving the complaint, it had been informed that 

the photograph had been obtained from Facebook and no consent had 

been obtained. The newspaper accepted a breach of Clause 6 and 

apologised to the family in the form of a private letter. It was unable to 

agree to her request for a goodwill payment, however.  

 

The complainant did not accept the newspaper’s apology. 

 

Adjudication 

 

Clause 6 (ii) of the Code states that “a child under 16 must not be 

photographed on issues involving their own or another child’s welfare 

unless a custodial parent or similarly responsible adult consents”. 

 

The article in this case clearly related to the welfare of the 

complainant’s daughter: it had reported how her father had lost his life 

while trying to save her.  The photograph showed the complainant’s 

daughter in a bathing costume hugging her father. 

 

In the context of the story, this was plainly an intrusive image.  It was 

the newspaper’s responsibility to check that the relevant consent had 

been obtained for the publication of the photograph, especially given 

the age of the girl and the tragedy she had just suffered. It had not done 

so and had therefore clearly breached the terms of Clause 6.  Given the 

nature of the breach, the Commission did not consider that it could be 

properly remedied after the event.  While the Commission welcomed 

the newspaper’s immediate acknowledgement of this, and its letter of 

apology, the complaint was still upheld. 

 

*********************** 

 

The Commission also received a complaint about the publication of the 

same photograph in The Daily Telegraph on 16 July 2011, which 

raised a breach of the Code for the reasons stated above.  In addition 

to an apology, the newspaper met the complainant’s request for a 

goodwill payment and the complaint was resolved privately between 

the parties prior to the Commission being asked to rule on the matter. 

 

The complainant’s decision to accept the resolution meant that her 

case against the Daily Telegraph was withdrawn having been settled, 

but this ruling makes clear the PCC’s position that the photograph 

raised a breach of the Code. It agreed that the Chairman would follow-

up the complaint by writing to the newspaper directly. 

 

 Ian McGregor rejoined the meeting.  

 



  23 

(vii) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 

which had contained draft adjudications for Commissioners’ 

ratification or otherwise: 5203, 5204, 5205, 5206, 5207, 5208, 5209, 

5210, 5211, 5212, 5213, 5214, 5215, 5216, 5217, 5218, 5219, 5220, 

 5221, 5222, 5223, 5224. All papers had been circulated since the 

previous Commission meeting.   

 

 

 

5. Chair and Director’s meetings (PCC Paper No. 5238) 

 

Commissioners received an update on appointments undertaken by the Chair 

and Director. 

 

 

6. Oral Report from Reform Committee 

 

 Michael Smyth informed the Commission that the Reform Committee had met 

twice since the last meeting and discussed many areas of reform, including 

remit and independence. He wished to put on record his appreciation to the 

committee and the secretariat for their work on the submission to the Leveson 

Inquiry. 

 

 

7. Any other business  

 

(i) Leveson Inquiry 

 

The Commission discussed the build-up to the Leveson Inquiry, 

including the three teaching sessions and two seminars which had taken 

place. The PCC had given a presentation at the teaching session and 

had been represented at both seminars by lay Commissioners and the 

Director. The Director gave an update on the PCC’s submission to the 

Inquiry and its likely timescale. 

 

 

 

 

 

(ii) John Home Robertson 

 

At the end of his term as a Commissioner, the Chair thanked John 

Home Robertson for his contribution to the Commission. He will be 

replaced by Neil Watts. 

 

(iii) Will Gore 

 



  24 

The Director thanked Will Gore for his service after 11 years at the 

PCC and wished him well for the future.   

 

 

8. Date of next meeting 

 

Wednesday 7 December 2011 at 2.00 pm at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1N 2JD 

  

 

 

 


